woensdag 14 mei 2008

to Excuses or not to Excuses? Het Vergeten Suriname... Zelfs onder de meeste Surinamers...

Het kwam deze blogger ter ore dat de premier van Nederland (bewijze van tussenstop op weg naar Peru, Piruw, Tawantinsuyu) aangekomen is te Suriname. Meteen laaide de discussie (aangewakkerd door, meen ik, Van Bommel van de SP) op of hij de Surinamers (nogmaals) zijn excuses moest aanbieden vanwege het slavernijverleden.

Ik ben het daar niet mee eens.

Niet enkel omdat een groot deel van de Surinamers nooit een slavernijverleden heeft gehad (het merendeel van de Surinamers bestaat immers uit mensen die oorspronkelijk uit India en Indonesië komen, en helemaal niet uit Afrika of Europa) en het dus onmogelijk is om "De Surinamers" excuses aan te bieden vanwege de slavernij, maar ook en vooral...

OMDAT OOK SURINAME (NET ALS DE VS OF ARGENTINIË OF MEXICO!!!)...

STOLEN LAND

is...

GESTOLEN EN LEEGGEROOFD

GEKOLONISEERD EN GEPLUNDERD

NAGENOEG VAN HAAR INWONERS BEROOFD…

Want Surinamers zijn niet zwart of Hindoestaans of blank of Javaans! Al die mensen (hoe verknocht en trots ze ook aan hun – nieuwe – land zijn) zijn LATER gekomen. Zijn (nét als in de VS!!!) Afro-Amerikanen, of Asian-Americans… Euro-Amerikanen…

IEDEREEN WEET DAT TOCH?!??!?!?!?!?

De Creolen waren toch Afrikaanse slaven?? Ze kwamen uit AFRIKA!!!!

Hindoestanen… Hindoes!!! Iedereen weet toch waar die vandaan komen? En blanken… komen die niet (voornamelijk) uit Europa?? Javanen… Waar ligt Java??? Toch niet in Suriname?? Of wél soms???


WAAROM WEET DAN NIEMAND DAT ER OOK NOG

SURINAAMSE (ZUID-AMERIKAANSE!) SURINAMERS ZIJN!!!!????

Ben ik nu opeens racistisch? Zijn Jörgen Raayman, meneer Ronald Venetiaan, mevrouw Laetitia Griffith, of zelfs Bouterse soms geen echte Surinamers?

Jawel! Maar het zijn allochtonen... Net zoals dat Bush, Hilary Clinton en meneer Obama allochtoon in de VS zijn. Raayman en Griffith wonen echter niet in Suriname. Het zijn Nederlanders. Nederlanders van Surinaamse afkomst, Surinamers van (voornamelijk) Afrikaanse afkomst. Waar in Afrika? Van welk Afrikaans volk? Uit welk Afrikaans land? Ik zou het niet weten. Wat ik wel weet is dat er ook Surinamers van Surinaamse afkomst zijn.

Surinamers van Surinaamse afkomst die altijd straal genegeerd worden. Niet enkel alsof ze niet meer zouden bestaan, maar zelfs alsof ze er nooit geweest zijn. Ik citeer de Nederlandstalige versie van Wikipedia:

De eerste kolonisatie vond vanaf 1650 plaats door de Britten. Tijdens de Tweede Engelse Oorlog werd Suriname in 1667 door Abraham Crijnssen veroverd op de Engelsen die onder leiding van William Byam stonden. Bij de Vrede van Breda zagen de Nederlanders voorlopig afkomst van de teruggave van de door de Britten ingenomen Nederlandse kolonie Nieuw-Amsterdam (de huidige staat New York); op hun beurt eisten de Engelsen niet meteen dat Suriname ontruimd zou worden. Men spreekt hierom wel van een "ruil" van beide gebieden. Na de Derde Engelse Oorlog werd deze feitelijke toestand in 1674 de officiële door de Vrede van Westminster. In 1683 werd de Sociëteit van Suriname opgericht. De eerste gouverneur van Suriname onder het bewind van de Sociëteit was Cornelis van Aerssen van Sommelsdijck.

Ik citeer de Engelstalige versie van wiki:

European exploration of the area began in the 16th century by Dutch, French, Spanish and English explorers. In the 17th century, plantation colonies were established by the Dutch and English along the many rivers in the fertile Guyana plains. The earliest documented colony in Guiana was by an Englishman named Marshall called Marshall's Creek, along the Suriname River. At the Treaty of Breda, in 1667, the Dutch decided to keep the nascent plantation colony of Suriname conquered from the British, while leaving the small trading post of New Amsterdam in North America, now New York City, in the hands of the British.


Het moge duidelijk zijn… Neem ik aan?


Nou hoorde ik een aantal jaar gelden een Surinamer (ik meen een Aziatische) in Nederland glashard beweren dat er toch wel een groot verschil was geweest tussen Indonesië en Suriname voor de kolonisatie. Indonesië zou namelijk een groot en machtig koninkrijk geweest zijn terwijl Suriname in feite alleen maar oerwoud geweest was. Leeg en woest.

Ik weet niet meer wie deze meneer was. Maar van dat verhaal klopt in ieder geval geen malle moer. Los van het feit dat het racistische prietpraat is.

Indonesië was geen groot machtig koninkrijk voor de kolonisatie (het was zelfs geen land, Indonesië als land, als staat, is een koloniale uitvinding, evenals Suriname dat is. In het huidige Indonesië had je vele koninkrijken, stadstaten, etc…)

En SURINAME WAS GEEN GROOT, LEEG EN WOEST OERWOUD!!!!!!

Voordat het 12 uur is, zal ik nog wat plaatjes plakken in deze blog. Wellicht zeggen die al genoeg. De rest komt morgen of overmorgen wel…




2 opmerkingen:

Anoniem zei

hihi, als je een fatsoenlijk vakgebied had geleerd, zoals arts of ingenieur, kon je tenminste nog iets voor hun betekenen, in plaats van hier een beetje kansloos te zeiken

Lenne zei

Altijd leuk reacties, zeker wanneer ze geschreven worden met een ondertoon waaruit het een en ander valt af te leiden.

Aan anoniem dus: enig idee wat mijn vakgebied wél is? Volgens mij niet. Hoe kan je dan vaststellen of ik kasloos zit te zeiken of niet?

In ieder geval zijn dit soort reacties precies waarop ik zit te wachten. Het geeft aan dat ik er in slaag een van de doelen van dit blog (mensen informeren -zie naam) te verwezelijken.